Ubiory kobiece niemieckie późnego średniowiecza

Ubiory kobiece w Niemczech przyjmowały w I połowie XV wieku wszelkie modne we Francji i Flandrii szczegóły kroju rękawów, natomiast w kształcie czepców widoczne są pewne różnice. W początkach XVI wieku utrzymywały się w Niemczech jeszcze czepce w typie Kruseler, dostosowane układem falbanek do zarysu modnej fryzury. W drugiej połowie XV wieku wiele szczegółów mody flamandzko-francuskiej, z wyjątkiem wysokiego heninu, przeszło do Niemiec. Świadczą o tym szczegóły z malarstwa Wolgemuta i innych malarzy szkoły niemieckiej. Przy czepcach moda niemiecka dodawała duże ilości białych chust otaczających policzki. Dla niemieckiej mody kobiecej z ostatnich lat XV wieku jest charakterystyczny model sukni, która powtarza się stale w różnych dziełach sztuki z drobnymi tylko i nieistotnymi dla kroju całości odmianami w rękawach. Stanik tej sukni, zawsze głęboko wycięty, ma na przodzie i na plecach nalożoną grupę równoległych pionowych fałdów tkaniny, złączonych ze spódnicą spływającą w głębokich fałdach. Duża ilość ciężkich fałdóu spódnicy, podtrzymywanych na przodzie, nadaje postaci charakterystyczne przechylenie w tył lub esowate przegięcie, tak często widoczne w obrazach niemieckich tego czasu. Czepce białe, poduszkowate, przybrały w końcu stulecia wysoki kształt i były noszone często z chustkami lnianymi wokoło twarzy i brody. Dużo odmian niemieckich czepców kobiecych zawierają cykle drzeworytów Durera, jego rysunki oraz portrety. Do ulubionych w Niemczech akcesoriów należą zwisające na paskach skórzane torby męskie i kobiece. Zwykle składały się one z właściwej torebki ujętej metalową oprawą i małych bocznych mieszków do ściągania; w modzie mieszczańskiej utrzymały się bez zmiany w I połowie XVI wieku.



Czepiec płócienny kruseler


Cofnij
Menu

Ubezpieczenie Olsztyn | Archiwum | Ubezpieczenie Olsztyn